Tijdregistratie: de eerste stap naar een betere interne werking van uw gemeente

Tijdregistratie: een efficiënter beleid in uw gemeente
Personeelsbeheer in een gemeente vergt heel wat organisatie vanwege de verschillende diensten met diverse personeelsprofielen. Een efficiënt en kostenbesparend beleid voeren is een must, maar u mag ook de wensen van het personeel en de planningsvereisten niet uit het oog verliezen. Daarom is een vlotte en flexibele tijdregistratie van belang. Zo kunt u planning en diensten beter op elkaar afstemmen én blijft een optimale dienstverlening aan de burger overeind.
Gedetailleerde rapporten voor het schepencollege
Naast een beter uitgekiende planning brengt tijdregistratie in uw gemeente nog een ander belangrijk voordeel met zich mee. Omdat u weet waarin veel werkkracht worden geïnvesteerd, kunt u eenvoudiger rapporten maken waaruit duidelijk wordt waar het budget juist naartoe gaat. Op die manier heeft het schepencollege een helder beeld van de financiënén kan het kostenplaatje beter verdeeld worden.
Praktische personeelsadministratie
Een bijkomend voordeel van tijdregistratie is een efficiëntere personeelsadministratie: onduidelijkheden over gewerkte uren of administratieve rompslomp zijn niet meer aan de orde. Alle personeelsgegevens zitten namelijk samen in één systeem. Zo worden werkuren nauwkeurig geregistreerd, wat interessant is voor gemeentepersoneel dat vaak buiten de 9-tot-5-uren werkt. Bovendien legt het systeem meteen de link met bijvoorbeeld rechtpositieregelingen en inhaalrust, en maakt het vakantie-aanvragen eenvoudiger.
Integratie van verschillende departementen
Nog een voordeel aan het uniforme systeem van tijdregistratie is dat het de verschillende departementen in uw gemeente, waaronder ook het OCMW, met elkaar kan linken. Dat is niet alleen handig voor personeel dat op verschillende diensten werkt, het zorgt ook voor extra veiligheid in combinatie met toegangscontrole. Enkel geregistreerd personeel kan de gecontroleerde sites binnen.