Toegangscontrole in tijden van corona: hoe pakt u dat aan?

toegangscontrole tijdens de coronacrisis

De huidige coronacrisis en de bijbehorende veiligheidsrichtlijnen zorgen ervoor dat we vandaag heel wat zaken enigszins anders moeten aanpakken. We geven u graag vijf tips om de toegangscontrole in uw bedrijf ook in deze bijzondere tijd vlot, efficiënt en veilig te laten verlopen.

1. Leg uw bezoekers een vragenlijst voor

Om de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te beperken, is thuiswerk (indien mogelijk) vandaag de regel. De bezoekers die zich toch nog aanmelden in uw bedrijf, legt u het best een vragenlijst voor. Dat kan makkelijk met onze oplossing voor bezoekersbeheer, prime Visit. Zelfs zonder receptionisten die fysiek aanwezig zijn, kunt u uw bezoekers zo een aantal pertinente vragen stellen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hebt u momenteel koorts?
  • Heb u moeilijkheden om adem te halen?
  • Hoest u?
  • Is bij iemand uit uw omgeving onlangs een besmetting met het coronavirus vastgesteld?

2. Gebruik geen vingerprintlezer

Biometrische toegangscontrole is al een tijd in opmars, maar systemen met vingerprintlezers, waar bezoekers fysiek hun vinger op moeten drukken, zijn in de huidige omstandigheden niet aangewezen. Die vormen namelijk een broeihaard voor het virus en kunnen besmetting in de hand werken. Beter is het om te werken met touchless biometrische terminals zoals MorphoWave of een systeem voor gezichtsherkenning.

3. Maak gebruik van de cloud

Als uw systeem voor toegangscontrole in de cloud staat, kan de Security Officer de toegang tot het bedrijf van thuis uit regelen.

4. Monitor het aantal personen

Met onze oplossing voor toegangscontrole kunt u per zone een maximum toegelaten aantal personen instellen. Zodra de maximumcapaciteit van een zone bereikt is, zal de volgende persoon die zich aanmeldt niet toegelaten worden. Er wordt pas opnieuw toegang verleend als iemand de zone verlaat.

5. Log in met badges

U laat uw medewerkers op gemeenschappelijke computers het best inloggen met hun badge. Zo vermijdt u dat ze hun handen moeten gebruiken om telkens hun gebruikersnaam en paswoord in te geven.